یادداشت/ حجت‌الاسلام علی شیرازی

حفظ نظام با انتخاب اصلح 

تکلیف همه ما حفظ نظام جمهوری اسلامی است و این حفظ نظام در شرایط موجود با حضور در پای صندوق رای و با انتخاب اصلح تحقق پیدا می‌کند.
کد خبر: ۶۵۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹ - 28February 2024

تحقق حفظ نظام با انتخاب اصلح گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس ‌ـ حجت‌الاسلام والمسلمین «علی شیرازی» جانشین رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ حکومت اسلامی در اندیشه حضرت امام‌ خمینی (ره) به اجرای قوانین و مقررات اسلام، در شئون زندگی فردی و اجتماعی تعریف شده به نحوی که آن فقیه بزرگ و حکیم عارف می‌فرمودند: «حکومت به عنوان شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول الله (ص)، یکی از احکام اولیه اسلام و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است.»

از سوی دیگر، آیت الله مصباح یزدی نیز بار‌ها بر این مطلب تأکید کرد که مهم‌ترین واجبات براى هر مسلمانى، حفظ نظام اسلامى است؛ هرچند که ممکن است در این نظام، کمبود‌ها و نارسایى‌هایى [از نظر نظام یا کارگزاران]هم وجود داشته باشد؛ با این وصف نیز حفظ اساس این نظام، واجب‌ترین وظیفه یک مسلمان است که بر عهده او گذاشته شده است.

همچنین امام خمینی (ره) با اعتقاد بر اینکه «حفظ نظام اوجب واجبات است»، برترین یا واجب‌ترین واجب را حفظ نظام می‌دانست در واقع با این معنا، دیگر واجبی برتر از حفظ نظام وجود ندارد تا بتوان آن را تصور کرد.

حضرت امام خامنه‌ای نیز در تفسیر سخن امام، می‌فرمایند: «این که امام فرمودند [حفظ نظام]از اوجب واجبات است یا اوجب واجبات است، بعضی تصور می‌کنند که منظور از نظام که در اینجا گفته می‌شود، صرفاً همین ساختار سیاسیِ موجود است که این را ما باید به هر قیمتی حفظ کنیم؛ [نه]، تنها این نیست، نظام فقط ساختار سیاسی نیست. نظام؛ یعنی ساختار سیاسی با مجموعه اهداف و آرمان‌هایی که در آن است. حفظ نظام؛ یعنی حفظ همه ارزش‌هایی که نظام اسلامی خودش را متعهد به آن‌ها می‌داند؛ مثل عدالت، پیشرفت، معنویت، علم، اخلاق، مردم‌سالاری، قانون‌گرایی و آرمان‌گرایی»

در واقع می‌توان گفت که آرمان‌گرایی جزو مؤلفه‌های اصلی نظام اسلامی است؛ به نحوی که نظام اسلامی بدون آرمان‌گرایی، سطحی و صوری است؛ بنابراین، در عصرکنونی، تکلیف همه ما حفظ نظام جمهوری اسلامی است و این حفظ نظام در شرایط موجود با حضور در پای صندوق رای و با انتخاب اصلح تحقق پیدا می‌کند.

حکومت اسلامی، حکومتی است که تمامی ارکان آن بر اساس انتخابات به صورت مستقیم یا غیرمستقیم شکل پذیرفته است؛ پس باید به این تکلیف بزرگ توجه کنیم و تلاشمان این باشد که تمام ملت ایران یعنی همه آن‌هایی که می‌توانند رای بدهند، به وظیفه خود عمل کنند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار